(lista pytań do uczestników panelu na Skierconie, sobota, 29 lipca 2023)
Zajawka:
Jak w fantastycznych tekstach kultury (książki, gry, filmy i inne) umieszczać elementy prawdy historycznej? Jak przebiega risercz? Jakie mielizny czy wyboje czekają na twórcę, który akcję swego dzieła umieszcza w historycznych czasach i okolicznościach? Czy to ryzyko się opłaca?
Uczestnicy:
Grzegorz „Greg” Gajek: horrory i powieści słowiańskie (co to znaczy? Na ile one są słowiańskie i jak zmierzyć słowiańskość tekstu?)
Grzegorz Wielgus: łowca potworów, autor książek – średniowiecze
Zbigniew Dzik: stare kroniki, dokumenty, genealogia i nauczanie historii; rekonstrukcje, kultywowanie lokalnych tradycji i rodzimej kultury słowiańskiej.
Pytania:
- Przedstawienie – jakie są wasze kwalifikacje do rozmowy o historii i tekstach kultury?
- Dlaczego wybraliście historię, jakie są wasze ulubione czasy i miejsca?
- Wasi mistrzowie – kto was zainteresował historią, kto jest dla was wzorem badacza czy też pisarza zajmującego się tą tematyką?
- Mówi się, ze historia jest nauczycielką życia, ale też że historię piszą zwycięzcy. Więc czy historii można wierzyć?
- „Mała prawdy miarka” – czy prawdę trzeba dawkować? Czy możemy mówić o prawdzie, gdy mamy tylko cząstkowe albo pośrednie dane? Jak pisać o miejscach i czasach, o których nic nie wiemy – jak interpolować czy ekstrapolować dane?
- Wasze ulubione, albo najśmieszniejsze, albo najgorsze, potknięcia autorów piszących powieści z elementami historycznymi.
- Żarty na tabliczkach klinowych – czy umielibyśmy zrozumieć ludzi z innych epok? Ich poczucie czasu, przynależności narodowej, przyczyny i skutku, ich religijność, to w co wierzyli?
- Szkolna historia pełna jest dat do zapamiętania, nazwisk i imion, często tych samych. Co byście zrobili, żeby zachęcić uczniów do poznawania historii?
- Jakie książki o historii – powieści osadzone w historycznych realiach albo książki popularnonaukowe – polecilibyście komuś, kto uważa, że historia jest nudna?
- Jeśli chcemy napisać coś na motywach historycznych, to jak i gdzie szukać źródeł?
- Słowiańskie – co to znaczy? Na ile one są słowiańskie i jak zmierzyć słowiańskość tekstu?
- Jest średniowiecze, gorący dzień, mamy w sakiewce kilka groszy, dochodzimy do karczmy przy trakcie, wchodzimy – i co dalej?
– co powinniśmy zrobić, czego możemy oczekiwać, jak rozmawiać z karczmarzem?
– zjedliśmy, chcemy iść dalej, potrzebujemy skorzystać z wychodka. Gdzie go szukać? I jak go użyć?
– a co, jeśli chcemy zanocować? Czy to w ogóle bezpieczne?