Mała prawdy miarka, czyli wątki historyczne w tekstach kultury (panel)

Zajawka:

Jak w fantastycznych tekstach kultury (książki, gry, filmy i inne) umieszczać elementy prawdy historycznej? Jak przebiega risercz? Jakie mielizny czy wyboje czekają na twórcę, który akcję swego dzieła umieszcza w historycznych czasach i okolicznościach? Czy to ryzyko się opłaca?

Uczestnicy:

Grzegorz „Greg” Gajek: horrory i powieści słowiańskie (co to znaczy? Na ile one są słowiańskie i jak zmierzyć słowiańskość tekstu?)

Grzegorz Wielgus: łowca potworów, autor książek – średniowiecze

Zbigniew Dzik: stare kroniki, dokumenty, genealogia i nauczanie historii; rekonstrukcje, kultywowanie lokalnych tradycji i rodzimej kultury słowiańskiej.

Pytania:

  1. Przedstawienie – jakie są wasze kwalifikacje do rozmowy o historii i tekstach kultury?
  2. Dlaczego wybraliście historię, jakie są wasze ulubione czasy i miejsca?
  3. Wasi mistrzowie – kto was zainteresował historią, kto jest dla was wzorem badacza czy też pisarza zajmującego się tą tematyką?
  4. Mówi się, ze historia jest nauczycielką życia, ale też że historię piszą zwycięzcy. Więc czy historii można wierzyć?
  5. „Mała prawdy miarka” – czy prawdę trzeba dawkować? Czy możemy mówić o prawdzie, gdy mamy tylko cząstkowe albo pośrednie dane? Jak pisać o miejscach i czasach, o których nic nie wiemy – jak interpolować czy ekstrapolować dane?
  6. Wasze ulubione, albo najśmieszniejsze, albo najgorsze, potknięcia autorów piszących powieści z elementami historycznymi.
  7. Żarty na tabliczkach klinowych – czy umielibyśmy zrozumieć ludzi z innych epok? Ich poczucie czasu, przynależności narodowej, przyczyny i skutku, ich religijność, to w co wierzyli?
  8. Szkolna historia pełna jest dat do zapamiętania, nazwisk i imion, często tych samych. Co byście zrobili, żeby zachęcić uczniów do poznawania historii?
  9. Jakie książki o historii – powieści osadzone w historycznych realiach albo książki popularnonaukowe – polecilibyście komuś, kto uważa, że historia jest nudna?
  10. Jeśli chcemy napisać coś na motywach historycznych, to jak i gdzie szukać źródeł?
  11. Słowiańskie – co to znaczy? Na ile one są słowiańskie i jak zmierzyć słowiańskość tekstu?
  12. Jest średniowiecze, gorący dzień, mamy w sakiewce kilka groszy, dochodzimy do karczmy przy trakcie, wchodzimy – i co dalej?
    – co powinniśmy zrobić, czego możemy oczekiwać, jak rozmawiać z karczmarzem?
    – zjedliśmy, chcemy iść dalej, potrzebujemy skorzystać z wychodka. Gdzie go szukać? I jak go użyć?
    – a co, jeśli chcemy zanocować? Czy to w ogóle bezpieczne?